Home > Traumaverwerking > Hoe ontwikkel je een innerlijk gevoel van veiligheid? pointer Je bent hier

Leven in traumatijd

Kinderen groeien meestal op in een omgeving van veiligheid en vertrouwen, en ontwikkelen zo als vanzelf dat innerlijke veiligheidsgevoel. Als je een traumaverleden hebt, dan is het vaak moeilijk om een innerlijk gevoel van veiligheid te ervaren. Zelfs al weet je dat alles veilig is, dan nog voel je je niet veilig, en is het net of er voortdurend iets naars staat te gebeuren.

En evenzo voel je je niet veilig met al de emoties, gedachten, lichaamssensaties die je voelt. Soms lijkt het of verschillende 'delen' in je persoon actief zijn. Daarom is het mogelijk dat je die ervaringen wil vermijden. En dat maakt het op zich weer moeilijk om in het Hier en Nu aanwezig te blijven. Dat kan je dan weer onzeker maken, of beschaamd, of je innerlijke criticus komt naar boven, wat je weer onzekerder maakt, en zo zit je algauw in een negatieve spiraal. Sommigen gaan daardoor telkens opnieuw op zoek gaat naar geruststelling.

Dit gevoel van onveiligheid blijft ook dikwijls de kop opsteken ook al heb je nu een goeie, veilige relatie met je partner, kinderen of anderen.

Alhoewel de tijd van de trauma's al lang voorbij zijn, blijf je dus in 'traumatijd' leven.

Hoe ontwikkel je dan een innerlijk gevoel van veiligheid?

Je kan al beginnen met een overzicht te maken van ogenblikken dat je je wel veiliger voelde. En dan kan van uit die situaties al iets meer leren over wat een veilig gevoel zou kunnen betekenen voor je.

Je kan je ook een innerlijke veilige plaats voorstellen. veilige plaatsEn daar in je verbeelding naar toegaan. Zo'n veilige plaats kan voor iedereen verschillend zijn.

Zo ken ik iemand die zich verschool in een holle boom als het in zijn kinderjaren onveilig was. Als volwassene stelt hij zich nu opnieuw deze plek voor, en kruipt hij terug in die holle boom, als hij zich onveilig voelt.

Je kan dus in je verbeelding naar zo'n plek gaan, en je helemaal gaan voorstellen dat je bvb. in die holle boom zit. In je verbeelding zie je de dingen, die je vandaaruit kan zien, de dingen die je binnenin ziet, je hoort dingen die je daar kan horen, je voelt wat je daar kan voelen, je ruikt wat je daar kan ruiken, en je smaakt wat je daar kan smaken. Zo doorloop je alle zintuigen. En dat zal je een kalmerend, veilig gevoel geven.

Andere voorbeelden van zo'n innerlijke veilige plek:

  • rijden in mijn auto
  • op een bank in een speelpleintje voor kinderen
  • als ik met mijn hond ga wandelen in een bepaald bos
  • in bed
  • in mijn zetel thuis, terwijl mijn poes vlak bij mij zit
  • op mijn rug liggend in het gras, kijkend naar de blauwe hemel en witte wolken
  • op mijn zeilboot
  • in de living in mijn zeteltje
  • in een privé sauna

Je kan verschillende veilige plaatsen nodig hebben.

Soms ervaar je in jezelf verschillende delen, met eigen gevoelens en gedachten. Dan zal één veilige plek soms niet volstaan, omdat elk deel een andere veilige plaats kan nodig hebben. Je moet dus al beginnen met zicht te krijgen op de verschillende delen in jezelf. Soms kan één veilige plaats volstaan voor alle delen.

Bron: Coping with trauma-related dissociation, Skills training for patients and therapists, Suzette Boon, Kathy Steele, Onno Van Der Hart, W.W. Norton & Company, New Yorl, London, 2011, 470p

Kostprijs en een afspraak maken.

  • Relatietherapie wordt berekend aan € 90, - per sessie. Een sessie duurt 1 uur en 25 minuten.
  • Individuele therapie wordt berekend aan
    • € 50, - voor een sessie van 55 minuten
    • € 75, - voor een sessie van 1 uur en 25 minuten

De gesprekken kunnen 's avonds plaats hebben of overdag. Waar ? Kapellebaan 31, bus 6, 2de verdieping, 2590 Berlaar. Wegbeschrijving.

Voor een afspraak bel op 0473 99 51 80 en vraag naar Luc Duprez.